Færgen sejler mod pension

Færgen sejler mod pension

Kanalen mellem Thyborøn og Agger har taget hul på sommersejlplanen over Thyborøn kanal. Det bliver en af de sidste somre for den gamle færge...

Tekst: Erik Poulsen . Foto: Henrik Vinther Krogh

Frem og tilbage. Og så igen en sejltur på cirka 10 minutter. Tusindvis af ture hen over Thyborøn Kanal er det blevet til for ”Kanalen”, som i 1975 blev indsat på den korte færgerute mellem vestkyst-byerne Thyborøn og Agger.

De 40 år som den første trafikfærge på overfarten har slidt på skibsskroget. Politikerne i de to kommuner på hver sin side af Limfjorden – Lemvig og Thisted – har derfor her før sommerferien besluttet at investere i en afløser.

Den nye færge bygges specielt til de barske vejrforhold i kanalen og ventes at være færdig i marts 2018, når også nye færgelejer på begge sider er etableret. Specielt i Thyborøn er der ofte problemer med bølgeuro og tilsanding af sejlrenden ind til færgelejet, hvorfor færgelejet flyttes det sydvestlige hjørne af Sydhavnen.

Det gør turen over kanalen et par minutter længere, men skal gerne være med til at begrænse antallet af dage med driftsstop, når tilsandingen forhindrer færgen i at sejle ved lavvande, eller når urolige bølger gør ombordkørsel med biler og lastbiler uforsvarlig.

Stigende trafik

I runde tal koster de nye færgelejer samlet 40 millioner kroner, mens den nye, større færge nok ender i samme prisklasse, når den bliver udbudt i licitation til efteråret. Investeringen på 80 millioner kroner giver dog ifølge overfartsleder Jens Børge Nielsen fra Thyborøn-Agger Færgefart god mening.

”Den gamle færge må siges at have udtjent sin værnepligt. Samtidigt er der stigende behov for en større færge. Vi får mere og mere trafik, efterhånden som aktiviteterne stiger med blandt andet offshore-opgaver på vestkystens havne. Og i sommermånederne, hvor vi har to tredjedele af vores trafik, transporterer vi flere og flere turister”, siger Jens Børge Nielsen.

Også de cirka 20 pendlere, der hver morgen og eftermiddag bruger ”Kanalen” som bindeled mellem Vestjylland og Thy, har mærket presset på færgedækket. Siden den 1. april er der således med succes afviklet særlige pendlerture uden for den normale sejlplan.

Den nye færge får tre vognbaner i stedet for de nuværende to, og personpassagerer skal ikke længere blandes med køretøjer på bildækket. Begge dele skulle gerne sikre en hurtigere og mere effektiv afvikling af trafikken over kanalen, så travle lastbiler med for eksempel kølevarer til købmænd og supermarkeder ikke risikerer at skulle vente for længe i en af færgelejerne.

Fra tre til to færgefolk

Færre ekstrature med blot en enkelt, utålmodig lastbilchaffør vil være med til at spare brændstof, mens en pæn del af den store investering hentes hjem på lønudgiften til færgens mandskab.

De 11 færgefolk arbejder i dag i hold på tre personer, men kan fremover nøjes med at være to ombord. Hovedårsagen er, at sikkerheden vil være større på den nye færge, der ikke længere behøver at være udstyret med en redningsbåd – og en mand til at betjene den, hvis for eksempel en passager falder overbord.

”Den nye færge bliver en redningsbåd i sig selv. Skruerne kan drejes, så den sejler sidelæns og derfor hurtigt kan nå frem til en person i vandet”, fortæller Jens Børge Nielsen.

Det har været overvejet, om den nye færge kunne sejle udelukkende på elkraft, men ifølge overfartslederen gør batterierne færgen alt for tung. Efterårets udbudsbetingelser giver derfor i stedet færgebyggeren mulighed for at vælge ren drift med dieselmotorer eller en hybridløsning, hvor dieselenergi kombineres med såkaldt landstrøm fra for eksempel vindmøller.

”Jeg tvivler på, at vi er længe nok i havn til at lade godt nok op, men vi går selvfølgelig efter en så grøn løsning som muligt”, siger Jens Børge Nielsen.

Færgen

Færgen mellem Thyborøn og Agger fragter årligt 5000 lastbiler, 50.000 personbiler og 140.000 passagerer over Thyborøn Kanal.

Færgen sejler på hverdage fra Thyborøn kl. 6-18 – i sommermånederne kl. 6-20.

Den nuværende færge har plads til 14 personbiler eller en lastbil og syv personbiler. Kan tage op til 80 ton ombord. 

Den nye færge bliver 43 meter lang og 11,5 meter bred. Den får plads til 22 personbiler eller to lastbiler og seks personbiler. Kan tage op til 150 ton ombord.

I dag koster en voksenbillet til færgen 20 kr. i lavsæsonen og 30 kr. i højsæsonen juni-august.

Der er desuden et pristillæg på 10 kr. på alle køretøjer i højsæsonen, hvor færgen også beskæftiger fire unge parkeringsvagter i færgelejerne. Priserne bliver højere, når den nye færge sættes ind.

Den nye færge bliver 43 meter lang og 11,5 meter bred. Den får plads til 22 personbiler eller to lastbiler og seks personbiler. Kan tage op til 150 ton ombord.

Læs mere på thyboronagger.dk

Læs artikler fra 02.2015

Opgaver med vind, olie og gas i Nordsøen vil i de kommende år præge havnene i Thyborøn og Hvide Sande, som derfor søger tættere samarbejde.

Offshore rammer vestkysten

Kanalen mellem Thyborøn og Agger har taget hul på sommersejlplanen over Thyborøn kanal. Det bliver en af de sidste somre for den gamle færge...

Færgen sejler mod pension

De vestjyske plantager er et righoldigt spisekammer for svampejægere – og sæsonen er længere end de fleste tror

Svampetid

Naturplejer Nina Svanborg fra Bøvlingbjerg deler sin hverdag med får, heste og kvæg på facebook

Ninas naturoplevelser

Den ikoniske bygning Nørrehus i Ringkøbing med den 100-årige biografhistorie har undergået en større renovering og er nu bageri og cafe.

Nørrehus' nye historie

Træskibe fra hele landet mødtes i Lemvig Havn.

Havn som i gamle dage

Under navnet Havet's lancerer Jeka Fish på havnen i Lemvig nu nye fiskeprodukter til de danske forbrugere.

Fiskefrikadeller til hele landet

Nye kunst- og musik-initiativer i Hvide Sande har gjort fiskerbyen kendt både nationalt og internationalt.

Vestkystens kunstby

WOW-park ved Højmark udvider friluftsaktiviteter med hjælp fra frivillige i de omkringliggende sogne.

Forlystelsespark til tops

Hvordan menneskene dengang lærte sig deres kunst og med enkle, elegante streger fremmanede dyrene på klippevægge, må man fantasere sig til.

Billedmagere blandt bison