Tyve valgplakater, et par avisannoncer og et velskrevet læserbrev er ikke længere nok til at blive valgt. Valgkampen op til kommunalvalget har også i Vestjylland fået nye højder, når det gælder visuel markedsføring.
Kommunalvalget har allerede haft en taber: Den københavnske beskæftigelse- og integrationsborgmester Anna Mee Allerslev. Efter afsløringen af hendes rådhusbryllupsfest på skatteydernes regning og ikke mindst vennetjenester for et håndværkerfirma blev hun tvunget til at gå af som både borgmester og radikal spidskandidat.
Det er ikke sikkert, at det var gået så vidt, hvis ikke shitstormen ramte lige op til valget – og begyndte at få hendes partifæller rundt omkring i landet til at bævre for valgresultatet. Men det har sikkert også spillet ind på både mediedækning og baglandets opbakning, at Anna Mee Allerslev repræsenterer en ny politiker-type, der kaldes ’mig-politiker’.
Det er en karriere-politiker, der har kastet sig over det politiske håndværk med samme ildhu som skuespillere der øjner en scene, tv-værter der ser et kamera eller musikere der går X-Factor-vejen.
Det handler ikke så meget om at redde verden og nå politiske mål med forhandlingsevner, strategisk list og gode ideer. Men først og fremmest om at blive set.
Og når det pludseligt sker i et negativt rampelys, er der ikke så meget andet at stå imod med.
Selfie-kulturens politiker-type kan også findes i Vestjylland – blandt både mænd og kvinder - men er dog stadig forholdsvis sjælden. Og de står som regel ikke på favoritlisten til at blive valgt.
Til gengæld har de samfundstendenser og markedsføringsværktøjer, der ligger bag, i dén grad også slået bredt igennem hos både vestjyske kandidater og partiforeninger til næste uges kommunalvalg.
For blot fire år siden ved seneste valg til både byråd og regionsråd kunne man sagtens findes kandidater, der med en vis stædig stolthed holdt fast i, at ”jeg har det skidt med at hænge i en lygtepæl”. Det hører man ikke meget til denne gang.
Tværtimod så er antallet af valgplakater eksploderet og bliver i vildt omfang suppleret med store bannere, elektroniske skilte, beachflag og biler, der er klæbet til med kandidatens kontrafej og navn. Og på de sociale medier har kandidaterne også sat sig på det meste af sendefladen med videoer, bannere og foto af dem selv både hér og dér.
Det giver fest og farver til valgkampen, men om den visuelle larm også flytter noget i vælgernes hoveder ved vi først, når stemmerne er talt op.
God valg-slutspurt til alle – uanset antallet af kvadratmeter politikerfjæs i landskabet.
God fornøjelse med Magasinet!