Magasinet, som du sidder med i hænderne lige nu, har vi kommerciel basis og med annoncørernes opbakning udgivet på papir i ti år. Vi ved ikke, hvor længe vi fortsætter med papiret, men det bliver næppe ti år mere.
At medieforbruget i disse år med stor hast rykker fra papir til digitale udgivelser mærker vi nemlig også her på vestkysten.
Senest har de lokale dagblade varslet at vælte den høje betalingsmur omkring net-nyhederne, som ellers kun betalende læsere har haft adgang til. Det sker ikke med dagbladenes gode vilje, men de har brug for at få nye kunder i butikken. Markedet for annoncer og læsere til papiraviserne er nemlig så presset, at der for nylig er nedlagt 12 stillinger i annonceafdelingerne hos Midtjyske Medier.
Omvæltningerne sker samtidigt med, at de lokale aviser efter en lang årrække på forskellige udenlandske hænder igen har fået danske ejere. Når de skal håndtere papirmediernes fremtid, er det ikke alene det smuldrende annoncemarked, der truer avisernes eksistens.
Det politiske spørgsmål om hvilke medier, der i de kommende år skal have offentlig støtte, er uafklaret. Dén debat handler ofte om licensmidler til DR og mulige begrænsninger af statsradiofoniens web-aktiviteter, men også den redaktionelle produktionsstøtte fra Kulturstyrelsen til de betalte papiraviser, som færre og færre læser, er i spil. Her får for eksempel mediehusene bag Folkebladet Lemvig, Dagbladet Holstebro og Dagbladet Ringkøbing-Skjern årligt 6,6 mio. kr. i statsstøtte.
Forsvinder de midler over til nye netmedier, mens Google og Facebook samtidigt sluger endnu flere annoncekroner og læsere, kan vi roligt regne med, at medielandskabet på vestkysten i løbet af få år kommer til at være ganske anderledes papirløst.
PS. Magasinet Vestkysten nøjes selvfølgelig ikke med at iagttage udviklingen. Bemærk blandt andet hvordan vi løbende deler gode historier og oplevelser fra vestkysten på facebook.com/magasinetvestkysten - if you can’t beat them, join them….
God fornøjelse med Magasinet VESTKYSTEN!